Siłowniki hydrauliczne

Siłowniki hydrauliczne zwane również liniowymi silnikami hydraulicznymi są urządzeniami zamieniającymi ciśnienie cieczy na jednokierunkowy ruch. Znajdują zastosowanie np. maszynach budowlanych. Zwyczajowo do napędu siłowników hydraulicznych stosuje sie olej.

Siłownik składa się z cylindrycznej obudowy, w której w obu kierunkach porusza się tłok. Obudowa siłownika jest zamknięta z obu stron. Przez zamknięcie z jednej strony wychodzi tłoczysko – końcówka części roboczej (tłoka). Całość wyposażona jest dodatkowo w pierścienie uszczelniające, zabezpieczające przed wyciekiem oleju. Końcówka tłoka wyposażona jest w elementy mocujące do napędzanych elementów.

Części siłownika hydraulicznego:

  • korpus (obudowa) siłownika
  • podstawa lub zamknięcie
  • zwięczenie
  • tłok
  • tłoczysko
  • dławnica

 

Korpus siłownika zazwyczaj jest grubościenną, bezszwową, kutą rurą, obrabianą i szlifowaną wewnętrznie do uzyskania bardzo gładkiej powierzchni.

Zazwyczaj korpus siłownika i podstawa są zespawane razem. Ponieważ niskiej jakości spaw może uszkodzić wewnętrzną powierzchnię, często stosuje się połączenia kołnierzowe lub śrubowe (stąd też uwaga dla użytkowników, aby nigdy nie spawać pękniętego korpusu siłownika. Tak zespawany siłownik nigdy nie będzie działał prawidłowo a może doprowadzić do wypadku i uszkodzeń ciała).

Zwięczenie siłownika hydraulicznego zazwyczaj jest połączone kołnierzowo (najlepsze i najdroższe rozwiązanie) choć bywa też łączone śrubowo (łatwe do demontażu).

Tłok jest krótki i dobrze dopasowany do korpusu dzieląc go na dwie części. Zazwyczaj tłoki są wykańczane rowkowo i wyposażone w elastomerowe uszczelki, zabezpieczające przez przeciekaniem oleju hydraulicznego z jednej części do drugiej. Jest to o tyle istotne, że to właśnie różnica ciśnień po obu stronach tłoka powoduje jego ruch w obie strony. Zastosowane uszczelki muszą być odporne na działanie olejów oraz wysokich ciśnień i temperatur.

Tłoczysko zazwyczaj wykonane jest z twardej, gładko obrobionej i chromowanej stali. Tłoczysko z jednej strony mocuje się do tłoka a z drugiej wyposaża w elementy mocujące do komponentu wykonującego właściwą pracę. Elementy mocujące mogą być przyspawane lub przymocowane śrubowo.

Na końcu korpusu mocuje się dławnicę przez którą przechodzi tłoczysko. Dławnica ma za zadanie niedopuszczenie do przeciekania oleju z części roboczej korpusu na zewnątrz. W tym celu stosuje się uszczelki i pierścienie uszczelniające.

Siłowniki hydrauliczne dzieli się na jednostronnego działania i wielostronnego działania. Siłowniki jednostronnego działania pod wpływem ciśnienia oleju wykonują pracę tylko w jedną stronę w przeciwieństwie do siłowników wielostronnego działania. Siłowniki jednostronnego działania do powrotu do pozycji pierwotnej wymagają usunięcia oleju z części roboczej oraz wykonania pracy przeciwnej za pomocą sprężyn lub czasami siły ciężkości.

Przeczytaj artykuł o naprawie siłowników.